Српски  Magyar 

Интервју: Дарко Ненезић, директор ЈКП „Градитељ“

Darko Nenezić, direktor JKP „Graditelj“

Дарко Ненезић, директор ЈКП „Градитељ“, три месеца води србобранско комунално предузеће. Дугогодишње привредно искуство обезбедило му је да веома брзо и темељно „скенира“ рад „Градитеља“, види кључне квалитете и потенцијале предузећа, али и „слабе тачке“, и за овај кратак период „Градитељ“ је наставио да унапређује ниво услуга које пружа грађанима општине Србобран. У разговору за портал srbobran.rs, који потврђује и одлично познавање топонимије и планove Србобрана, Турије и Надаља, иако је Ненезић из Новог Сада, директор ЈКП „Градитељ“ говори о стању у предузећу, пројектима и плановима, али и проблемима.

srbobran.rs – Колико успешно данас послује Јавно комунално предузеће „Градитељ“?

Ненезић: Да се разумемо, „Градитељ“ много боље послује од онога што сам мислио, иако сам у тренутку када сам био именован за вршиоца директора предузећа имао донекле увид у финансијску ситуацију. Редовно извршавамо све услуге, овде влада веома одговоран однос и према реду и према грађанима, финансијски стојимо солидно и функционисање „Градитеља“ не би требало да буде угрожено ни једног тренутка у догледном периоду. Ту сам три месеца али сам видео документацију која показује да „Градитељ“ није био у блокади десетак година, задње  четири године није био неликвидан, као и сада, а и поред проблема у наплати, ми своје обавезе плаћамо редовно. Лично сам врло задовољан, посебно што знам како раде слична комунална предузећа у Новом Саду, Бечеју и другим местима. То није ниво на ком смо ми. Србобран је једна од уређенијих средина; не могу да кажем да је најуређенија, али је веома пристојна за живот. Има доста простора за унапређење и ту треба да заједнички раде „Градитељ“, локална самоуправа и други делови друштва. Ми нисмо профитаблна фирма у смислу да морамо гледати само крајњи резултат, наша основна улога је да пружимо добре услуге, да радимо у интересу општине Србобран и грађана. Морамо уважавати и околности које важе у средини у којој радимо, морамо знати како живе наши грађани, правити компромисе да би све функционисало.    

srbobran.rs – Каква је техничка опремљеност ЈКП „Градитељ“?

Ненезић: Опрема којом располажемо је у проблематичном стању. Већина возила је застарела, из осамдесетих година прошлог века, а доста тога нам и недостаје. Ми немамо цистерну за пражњење септичких јама, недостаје нам један или чак два камиона смећара, недостаје нам и багер јер је наш веома стар. Стално се нешто оправља и то нам представља проблем. Међутим, слична је ситуација у држави, сви се сналазимо како умемо, а најважније је да грађани не трпе због наших проблема. Управо зато смо планирали да покренемо набавку једног великог камиона смећара. Ове године већ смо купили три сервисна возила, за водовод, за гас, а и камион кипер за превоз шута и другог кабастог отпада. Добро је да смо све то успели у години у којој је акценат стављен на инфраструктурно опремање. До краја године, уз подршку локалне самоуправе, залагаћемо се за куповину багера, камиона смећара, цистерне и једног или два сервисна возила. Припремамо измену плана рада и имамо подршку општине Србобран за такав пословни потез.

srbobran.rs – На које инфраструктурно опремање конкретно мислите?

Ненезић: У области водоснабдевања посебно издвајам мини фабрику воде у Надаљу, а затим и пречистач на изворишту Вашариште који јесте лошијег нивоа него надаљски, али исто веома вредан. Урађена је ревитализација бунара на Поповачи, а ових дана почињемо бушење новог. У Надаљу се решава проблем јединственог водоводног система у ком уколико се деси пуцање цеви на једном месту, приморани смо због интервенције искључити воду целом селу. То ћемо сада решити дељењем села и постављањем осам шахт станица, па ће убудуће због хаварије без воде бити само део у ком се квар десио, а не цео Надаљ. У области гасног снабдевања мењамо подстанице и до сада је посао урађен у 14 од укупно 21, затим обнављамо разне уређаје за нивелисање притиска и друге послове. Када говоримо о комуналној области средили смо економско двориште и депо предузећа, уређујемо капеле, После ових послова треба кренути у обнављање механизације и сматрам да ће бити средстава за тако нешто. Кредитно нисмо задужени и имамо простора за добро пословање.

srbobran.rs – Познато је да јавни сектор у Србији оптерећује вишак радне снаге. Каква је ситуација у „Градитељу“?

Ненезић:  У односу на обим посла и свакодневно захтеве, сматрам да „Градитељ“ има мањак запослених. Ограничени смо општинског одлуком и важећим законом и не можемо запошљавати, али поставља се питање како одрадити све послове. На неодређено време запослено је 55 лица, на одређено још пет, док додатних пет или шест ради на основу уговора о привремено повереним пословима. Није лако покрити сектор водовода и канализације, гробља, пијаце, одношење смећа, пружање грејних услуга, администрацију са овим бројем радника, па чак и кад размишљамо о обнављању механизације ми морамо да размишљамо и о томе ко ће возити те машине или камионе.  

srbobran.rs – Каква је сарадња „Градитеља“ са оснивачем, општином Србобран?

Ненезић: Имамо одличну сарадњу са општином Србобран и људима који носе одговорност за руковођење локалном самоуправом. Рекао сам да добро послујемо и нама није потребна њихова финансијска подршка у пројекту обнављања механизације, али нам је она веома потребна у пројектима великог инфраструктирног опремања, попут изградње пречистача за отпадне воде Србобрана, фабрике воде или повезивања система водоснабдевања Надаља, Турије и Србобрана. Ту се ради о великим средствима и ту нам је потребна подршка оснивача, подршка покрајине, републике или неких домаћих и страних фондова.

srbobran.rs – Какав је квалитет воде коју пију становници општине Србобран?

Ненезић: Два пута месечно, а по потреби и чешће, вршимо узорковање и анализу воде за пиће. Због бунарске воде приморани смо да радимо третмане воде, често она има одређени мирис управо због тих третмана, али са задовољством могу да кажем да је квалитет воде добар. Резултати кажу да вода и хемијски и микробиолошки одговара прописаним стандардима. Није нам се дешавало да имамо ову врсту проблема и грађани не треба да брину, а ако нам се покажу непрописни резултати, систем ће бити заустављен. Наш задатак је да обезбедимо квалитетну воду, у довољној количини. Да би Србобран имао стално воде и издражао летње шпицеве, мора сваке године да буши један нови бунар и ми сада на Поповачи припремамо један, баш зато да не би имали проблем следеће године. Пре тога реновирали смо на истом месту још један који је био затрпан песком.  

srbobran.rs – Каква је ситуација на гробљима?

Ненезић: Гробља морају бити уређена и ту не сме бити никаквих импровизација. То су места на којим морамо обезбедити достојанствен последњи испраћај својих рођака, пријатеља, комшија. Немам податак када је задњи пут сређивана капела и зато смо потпуно реконструисали објекат. Поправили смо бетоне и фасаде, средили олуке, мењали опрему, завесе, браве. Сви планирани радови нису окончани пошто хоћемо да средимо степенице и рукохвате и оспособимо разглас. Истовремено, сређујемо ограде и капије гробља. После капеле у Србобрану средићемо капелу у Надаљу, осветлити простор и поставити клупе.
С друге стране, у једном тренутку имали смо проблем са кошењем зелених површина у оквиру гробља али смо и то решили. Добили смо средства од општине Србобран за кошење и спровели јавну набавку. Јавне набавке, саме по себи имају добру и лошу страну; добро је да на њој могу сви конкурисати за посао, а лоша може бити да добија онај ко је најповољнији. То не значи да је тај и најбољи и догодило се да они који су били најповољнији у нашој набавци, нису обавили свој задатак, како смо захтевали. Додуше, неће бити ни плаћени за то, али ми смо имали затрављен простор на гробљу. Зато смо ангажовали наше људе из предузећа, купили тримере и косачице, обуставили сређивање центра града и кренули у сређивање гробља. У једном дану смо од укупно четири средили три гробља.

srbobran.rs – Уредба о начину обрачуна рачуна за даљинско грејање постала је проблематична у многим градовима у Србији. Каква је ситуација у Србобрану, има ли жалби грађана?

Ненезић: Рачуни за грејање искочили су као велик проблем код корисника наших услуга. Изгледа да је закон који се бави овом облашћу преписан из неке западне државе, а ми нити имамо ту платежну способност нити имамо тако уређене системе даљинског грејања. Топлана коју имамо пројектована је и за Елан који ради, за Шипад и хотел који раде, а то сада није случај. Све се смањује, а капацитет остаје и каже се да он мора да функционише. Немогуће је да сада мањи број људи покрива трошкове које тај капацитет вуче. Увели смо мере штедње у топлану, смањили број радника, и сада радимо ревизију цене грејања. Надам се да ће она ићи доста доле, мењаће се систем обрачуна – уместо по квадратном метру биће по инсталисаној снази, а понудићемо и плаћање услуга на више рата. Верујем да ће Општинско веће имати разумевања за наше предлоге.

srbobran.rs – Колика потраживања има данас ЈКП „Градитељ“?

Ненезић: То једна од ствари која брине све нас. „Градитељ“ тренутно има потраживања од 85 милиона динара, а до недавно је та сума била 94 милиона динара. Пре два три месеца кренули смо у акцију наплате, позивали смо све дужнике да плате дугове, а онда и у акцију искључења правних лица која нам дугују за услуге. Није нам стало да имамо сцене искључивања, посебно не сцене са судским извршиоцима, али дугови се морају платити, као и сви рачуни за испоручене услуге. За нешто више од месец дана укупна потраживања смањили смо са 94 на 85 милиона динара и то је добра. Када би успели да наплатимо 30 милиона, 20 задржимо за предузеће и десет уплатимо у општински буџет, могли би да одлично радимо, и ми и локална самоуправа. Сва ова потраживања су наплатива и акција мора бити настављена. Нудићемо репрограм, отпис камата и друге погодности као што је административна забрана, и грађани и правна лица која дугују нашем предузећу имају шансу да на лакши начин исплате свој дуг. Све је боље од тужби и искључења.